NAJLEPSZE I NAJSKUTECZNIEJSZE SPOSOBY NA LĘKI I STRES

NAJLEPSZE I NAJSKUTECZNIEJSZE SPOSOBY NA LĘKI I STRES


Stres w pracy
Szybkie i mocne bicie serca, uścisk w żołądku, drżenie dłoni… To tylko niektóre objawy stresu. Jeśli to reakcja na realne zagrożenie, najpewniej szybko minie. Tyle, że często nie mija - boimy się stale, najczęściej tego, co na ogół nigdy się nie zdarzy. Pod wpływem lęku jesteśmy bardziej czujni i szukamy zagrożeń.

Jak zachować spokój ciała i umysłu, gdy wyobraźnia podsuwa przerażające scenariusze?

Jak sobie z lękiem radzić? Jak go opanować by nie podgryzał nas w pracy, w związku, w codziennym życiu?

11 SPOSOBÓW NA TO, ABY BYĆ SPOKOJNIEJSZYM:


  1. Zwolnij tempo. Wsłuchaj się w ciało i zmysły. Trenuj uważność. 
  2. Jak najczęściej miej kontakt z przyrodą
  3. Nie zawsze warto walczyć z otoczeniem. Lepiej zająć się swoimi problemami.
  4. Zwracaj uwagę na ludzi, a w szczególności na rodzinę i przyjaciół
  5. Zanim pójdziesz spać pomyśl za co jesteś sobie wdzięczny.
  6. Podążaj przed siebie i bądź dla siebie dobry, nawet jeśli coś nie wyjdzie.
  7. Kiedy przydarzają ci się dobre rzeczy zaobserwuj jak się wtedy czujesz.
  8. Kiedy przydarzą ci się złe rzeczy również zatrzymaj się i obserwuj jak się czujesz.
  9. Stresujesz się? Weź kilka głębszych oddechów.
  10. Medytuj. Wystarczy nawet kilka minut.
  11. Znajdź swoją pasję i ją pielęgnuj.

JAK ZACHOWAĆ ZDROWIE DUCHA.


Rozumiem to, co się dzieje, wierzę, że dam radę. Czuję, że życie ma sens- takiego nastawienia potrzebujemy by zachować zdrowie
psychiczne.
Poczucie koherencji - to postawa na którą składa się:

  1. Zdolność zrozumienia wydarzeń, 
  2. Poczucie zaradności,
  3. Poczucie sensowności podejmowania zaangażowania i kreowania własnego życia.

Poczucie zrozumienia -  spostrzegamy napływające informacje jako uporządkowanie, spójne i dające się zrozumieć. Rozumiemy, że świat jest wielowymiarowy, że są w nim rzeczy zarówno złe, jak i dobre. Paradoksalnie to właśnie przez poczucie zrozumiałości dobre wiadomości też mogę niepokoić. Wtedy gdy spodziewamy się złego i nagle dostajemy dobro. Psycholodzy nazywają to chorobą ze szczęścia.
Zdrowie ducha
Poczucie zaradności - czyli własnej skuteczności. Wiara, że skoro poradziłem sobie kiedyś w trudnej sytuacji, poradzę sobie i teraz. Ważne jest to, jak oceniamy własne możliwości i kompetencje.

Poczucie sensowności i wartościowości - czyli przekonanie, że życie jest ładne. Że są rzeczy warte przeżycia, takie jak miłość, przyjaźń, bliskość, wdzięczność, czułość, duma. Umiejętność angażowania się i czerpania radości.

Dodam, iż istnieje jeszcze jeden, chyba najprostszy sposób na zmniejszenie lęku. Na skróty, a dokładnie przez mięśnie. Gdy odczuwamy lęk, nasze ciało się napina. Warto ten proces odwrócić- rozluźnić ciało przez sport czy trening relaksacyjny, a podziała to rozluźniająco też na umysł.