Uważność - Mindfulness - Żyj świadomie


Żyj świadomie - motywacja24.pl

Polepsz jakość swojego życia poprzez mindfulness czyli uważność



  • Żyj świadomie, delektuj się każdą chwilą
  • Przyjrzyj się każdej najmniejszej czynności którą wykonujesz, wyłącz autopilota - np. picie kawy – poczuj smak, zobacz jak wygląda, powąchaj, delektuj się każdym łykiem, nie pij automatycznie. Tak samo z jedzeniem np. jabłko – zobacz ile ma kolorów, ile warstw, jak smakuje i pachnie. Zastanów się jak urosło i jaką drogę przebyło do Twojego domu. Każda mała czynność może stać się wydarzeniem.
  • Skup się na oddechu, oddychaj świadomie. Zamknij oczy i pomyśl o każdym wdechu i wydechu.
  • Skończ z rutyną – idź inną drogą do pracy, a odkryjesz nowe miejsca. Przyglądaj się otoczeniu. Podejdź teraz do okna i poszukaj rzeczy które do tej pory nie zostały zauważone.
  • Świadome chodzenie czyli medytacja w ruchu polega na koncentracji w każdym kroku. Nie musisz cały czas biec - idź powoli i spraw aby każdy kolejny krok był jakimś celem.
  • Świadomie relaksuj się i odpoczywaj. Na wakacjach skup się na najbliższym otoczeniu – przecież nie musisz zwiedzać od razu całego kraju mając tylko tydzień czasu. Poznaj okolicę, kulturę i mieszkańców, kup sobie piwo albo kawę w okolicznej knajpce i poczuj klimat.
  • Uświadom sobie o czym teraz myślisz, żyj w danej chwili. Bycie świadomym każdego momentu pomaga w stresujących sytuacjach. Stajesz się bardziej pewny siebie, masz większą motywację do działania.
  • Miej świadomość ciała – wykonuj skanowanie ciała – połóż się, zamknij oczy i pomyśl o każdej swojej części ciała od stóp do głowy.
  • Reset Your MindOczyść głowę ze zbędnych informacji, nie słuchaj i nie czytaj tych samych wiadomości po kilka razy. Nadmiar informacji jest szkodliwy, wysysa energię psychiczną. Im więcej wiesz tym Twoje życie może stać się bardziej skomplikowane. Wyłącz na kilka godzin telefon, komputer i telewizor, w tym czasie przejdź się na spacer – zobaczysz że nie pożałujesz.
  • Spróbuj żyć w trybie slow life – wyluzuj, poczuj wolność, żyj swoim życiem a nie fejsbukowym.
  • Unikaj toksycznych ludzi, malkontentów i pesymistów którzy wszystko widzą w czarnych barwach.Pamiętaj – wszystko można osiągnąć i nikt nie może Ci w tym przeszkodzić.

Kolejnym bardziej zaawansowanym krokiem do uzyskania pełnej uważności jest medytacja i joga.

Polecane książki do dalszego pogłębiania wiedzy o uważności:
  • "Życie, piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból" - Jon Kabat Zinn
  • "Urok codzienności" - Mihaly Csikszentmihalyi


Ćwiczenia na początek przygody z uważnością:

  • postaraj się być uważnym przez jedną minutę w każdej godzinie
  • codziennie spróbuj przeżyć świadomie jedno wydarzenie
  • stojąc w korku lub czekając na autobus wykorzystaj uważność